Featured Post Interviuri

EXCLUSIV! INTERVIU GALA HOP | MAIA MORGENSTERN

Orice gala care se respecta are si jurati care se respecta. La Gala Hop, finalistii au fost alesi intr-o prima etapa de un juriu reputabil, format din oameni de arta, de teatru, cu state vechi si un portofoliu impresionant in cultura romaneasca.
Am stat de vorba cu maestra Maia Morgenstern despre cat de grea a fost selectia din acest an, ce inseamna universul Cehovian – tema din acest an – pentru ea ca entitate artistica, dar si despre ambitioasele sale proiecte de viitor.

Ce inseamna participarea dvs in calitate de jurat al Galei Hop din acest an pentru portofoliul dvs personal?

Mi-a fost foarte greu si mi se face sufletul bucati, mai ales ca in cea mai mare parte a timpului sunt in contradictie cu ceilalti. Empatia sa fie cauza, sau starea si capacitatea de a ma pune permanent in situatia omului din fata mea, indiferent daca este un concurent, aspirant, sau un student. O fi exercitiul, starea mea fireasca, poate naturalul sau simtul maternitatii, dar intotdeauna ma transpun in situatia, in ipostaza omului din fata mea si a fost foarte complicata pentru mine ipostaza de jurat.

Cat de greu a fost sa ii alegeti pe tinerii finalisti din acest an si care au fost cele mai importante criterii de jurizare pe care ati mizat?

Criteriile de jurizare au fost impuse de felul concursului, de regulamentul concursului si au fost stabilite de catre directorul general al galei HOP si de starea de fapt a lucrurilor. Dintre acestea pot enumera, “ce inseamna sa fii tanar actor”, “ ce inseamna sa te confrunti cu tema de anul acesta”, “ce aduci nou”, “cum te raportezi la tematica concursului si la universalitatea operei lui Cehov”. Eu m-am dus in acest juriu cu tot sufletul, cu aviditate sa vad, sa descopar, sa inteleg personalitati, felul de a fi actor, de a exista ca actor astazi si maine si ma identific cu aceasta cautare.

Ce asteptari aveti din partea tinerilor participanti de anul acesta?

Asteptari am foarte mari. Sunt avida sa ii cunosc, sa lucrez cu ei, in sensul de a construi un limbaj comun ce trebuie exploatat si explorat. Limbajul comun al generatiilor care se succed, al modurilor de abordare, al felului de a-l intelege atat pe Cehov, cat si marea dramaturgie in general.

Ce mai inseamna original in ziua de azi in teatru?

Stiu ca originalitatea presupune mult curaj, asumare, pentru ca de fiecare data artistii, indiferent de varsta sau expresie artistica, se confrunta cu un paradox. Pe de o parte ne cerem noua insine si partenerilor nostri de creatie o viziune noua, personala, prin raspunsul la intrebarea “ce inseamna Cehov pentru mine”, si, pe de alta parte, ne trezim cu totii in fata dilemei “acesta nu este Cehov cel clasic”.

– Ce inseamna universul lui Cehov pentru dumneavoastra ca entitate artistica?

Este un univers pe care nu incetez sa il cercetez, nu am deloc sentimentul ca l-as fi inteles pana in strafunduri, sau ca avem curajul sa ne apropiem cu onestitate de Cehov. Inteleg perfect,insa, ca multi autori clasici ai capodoperei universale sunt folositi ca pretext pentru un continuu schimb de ideologii, in functie de contextul politic, social, de mersul lucrurilor.

Considerati ca tinerii au o sansa reala in lumea teatrului romanesc de azi?

Evident. Schimbul de experienta cu tinerii este o conditie fireasca de supravietuire, de continuare, de instinct de conservare a lumii artistice. In permanenta vin generatii noi, cu oameni tineri, valorosi, de la care avem ce invata. Pericolul ar consta in ruperile puntilor de comunicare si sa nu avem sufletul deschis sa primim tot ceea ce este nou si interesant. Nu de dragul de a fi acceptat, ci, pur si simplu, a ne imbogati, a invata, a primi informatii si experienta tinerilor. Personal, imi doresc sa imi deschid sufletul fata de tot ceea ce este nou.

Care este piesa/rolul care v-a marcat cariera?

Au fost momente cunoscute si arhicunoscute si au fost momente extrem de importante, dar mai putin popularizate. Pot spune ca Lola Blau este un rol important pentru mine din punct de vedere al longevitatii. Piesa se joaca de 25 de ani la Teatrul Evreiesc de Stat.

Daca ati fi actor debutant in prezent, cum v-ati face remarcata in fata juriului de la Gala Hop?

Cu siguranta as fi coplesita de emotii si m-as gandi “ce vrea juriul de la mine, ce asteptari au de la mine, cum as fi sa fiu si noua, si creativa, si originala, si sa stapanesc bine marea arta universala”. Dar un lucru e sigur, contextul politic, social, artistic m-ar interesa foarte mult, de la studiul costumelor, la studiul psihologiei sociale, fara sa am sentimentul sau ambitia ca pot decela adevarul de falsele informatii.

Ce urmeaza pentru dumneavoastra post Gala Hop?

Incepem stagiunea la Teatrul Evreiesc de Stat, urmeaza pregatirea festivalului international de teatru “Idis”, finalizarea dramatizarii romanului “Iuda” de Amos Oz, pe care am facut-o impreuna cu Oana Monica Nae si Alex Panait, tineri studenti la teatrologie, la UNATC. Ma voi intoarce si in lumea filmului, dar va voi povesti mai multe dupa incheierea perioadei de filmare la cele doua productii la care lucrez in prezent.

Lasa un comentariu