Featured Post Gala Hop Interviuri

EXCLUSIV! INTERVIU GIGI CACIULEANU @ GALA HOP – “DansActorul, in conceptia mea, trebuie sa fie mai versatil decat un actor si sa devinà mai “a-toate-miscator” decat un balerin sau dansator.”

Editia a 22-a a Galei Tanarului Actor HOP va avea ca tema „Teatru coregrafic. DansActorul ca fenomen al teatrului actual” si se va desfasura sub bagheta cunoscutului coregraf si dansator Gigi Caciuleanu care, inspirat de farmecul si unicitatea Amfiteatrului in aer liber al TNB si entuziasmat de creativitatea tinerilor actori selectionati la Gala HOP, al carui director artistic este in acest an, pregateste o premiera absoluta: ON THE ROOF!
Primele reprezentatii vor avea loc astazi, 27 si maine, 28 Iulie, ora 21.30.
Am stat de vorba cu maestrul Gigi Caciuleanu despre importantul eveniment artistic, Gala Hop, care in acest an se va desfasura la Teatrul de Stat din Constanta, in perioada 2-5 septembrie.

Ce inseamna participarea dvs in calitate de director artistic al Galei Hop din acest an pentru portofoliul dvs personal?

Nu o fac in niciun caz pentru portofoliul meu personal ci pentru al celor cu care lucrez.
Am descoperit de-a lungul timpului, prin mijloace proprii (ceea ce mi-a luat mult timp si efort), niste chei ale spectacolului coregrafic. Pe unde ma duc prin lume, iar in Romania vin in mod regulat din ‘98 incoace, ceea ce fac nu este numai sa-i invat pe artistii cu care lucrez niste miscari ale mele sau niste feluri de a se misca inventate de mine, ci, mult mai mult decat atat : le daruiesc ‘de-a gata’ unele dintre aceste chei. Iar cheia mica descuie poarta mare… deci, in general, atat inventivitatea, cat si talentul.
Acest lucru imi este minunat, esential, ma bucura, dar nu se contabilizeaza la al meu “portofoliu”, ci la al lor.

Ce asteptari aveti din partea tinerilor participanti de anul acesta?

Sa fie cat mai originali, mai ei-insisi, mai neaoshi.

Ce mai inseamna original in ziua de azi in teatru?

Sa nu copieze, ceea ce vad pe sumedenia de materiale video ale altora. Cel putin in dans apar, din ce in ce, tot felul de persoane (coregrafi auto-proclamati (sau proclamati de alti auto-proclamati cu tot felul de diplome) care “imprumuta” un concept de ici, o idee de colo, “ciupesc” o miscare de la unul o frantura de fraza coregraficà de la altul si in final semneaza coregrafia ca apartinandu-le. Acesti oameni ar trebui sa se numeasca in cel mai bun caz aranjori. Nu coregrafi.

Care sunt principalele puncte de interferenta, dar si deosebire intre teatru si dans, pentru dumneavoastra, ca entitate artistica?

Nu vad decat interferente.
Acestea fiind zise: as dori sa afirm aici din nou diferenta dntre teatrul-dans si al meu teatru-coregrafic.
Spre deosebire de “dance-theater” in care se folosesc tehnici de compozitie proprii regiei teatrale, “teatrul-coregrafic” este o piesa de teatru conceputa ca o coregrafie. Compusa in limbajul miscarii de dans. In dansul-teatru dansatorii sunt utilizati ca actori. In teatrul-coregrafic, actorii devin dansatori. Mai bine – zis: “dansActori”, un termen pe care l-am inventat tocmai pentru a sublinia factura speciala a dansActorului, care, in conceptia mea, trebuie sa fie mai versatil decat un actor si sa devinà mai “a-toate-miscator” decat un balerin sau dansator.

Considerati ca tinerii au o sansa reala in lumea teatrului romanesc de azi?

Problema este generala si raspandita din nefericire pe tot mapamondul. Peste tot, sansele diminueaza cu cat apar tot felul de “doctori” in dans sau in teatru care, insa, nu au practicat niciodata si care vor face sa prolifereze la randul lor mai multi licentiati decat dansatori sau actori activi. Mai grav: care vor deveni la randul lor formatori, creand niste fake-artisti clonati dupa chipul si asemanarea lor si nu dupa cel al unor talente si personalitati reale si, din fericire, inca existente…

Ce ne puteti desconspira despre spectacolul pe care il pregatiti pentru Gala Hop, “On the roof”?

Nimic. Veniti sa-l vedeti.

Care este momentul despre care puteti spune care v-a marcat cariera?

Momentul prezent mi se pare intotdeauna cel mai interesant, mai frumos si, deci, cel mai important moment al vietii.

Ce inseamna un artist de succes/original in industria de azi?

M-as abtine de la repere cantitative. Cele calitative sunt cele care conteaza intr-adevar. Picasso sau Dali au fàcut multi bani cat au trait (adica le-a mers bine!), Modigliani sau Van Gogh au fost muritori de foame. Cu toate acestea posteritatea le atribuie un succes similar…

Ce urmeaza pentru dumneavoastra post Gala Hop?

La Paris incep lucrul la o idee nou-nascuta, o creatie cu titlul generic : “Arlecchino e ballerina”.
Iar in Romania… veti afla la timpul potrivit !

Lasa un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: