Teatrul municipal “Maria Filotti” Braila si-a deschis portile in aceasta seara pentru cea de-a saptea editie a festivalului “Zile si nopti de teatru european” cu un regal actoricesc o data cu premiera piesei “Sandros”, scrisa de Katalin Thuróczy, tradusa de Anamaria Pop si regizata de Sorin Militaru. Piesa beneficiaza de o distributie de exceptie: distinsa si talentata actrita de talie nationala Liliana Ghita, in rolul Hecuba; Cristina Draghici, absolventa a UNATC Bucuresti – Andromaca; frumoasa si indrazneata Emilia Mocanu – Helena; Lana Moscaliuc, actrita teatrului de stat Constanta – Casandra; Claudia Bratu – Polixena; actrita cu state vechi pe scena braileana, Mihaela Trofimov – Penthesileea si cel care da titlul acestei piese, Sandros – Dorin Zachei.
Pot spune ca am ramas placut surprinsi de piesele ce au ajuns sa se joace la Braila, piese care sfideaza orice bariera, in limbaj sau in vizual, pentru a exploata dramatismul vremurilor de rascruce, pana aproape de grotescul cultural.
Jocul de idei, lupta pentru supravietuire, care indeamna adeseori pana la a calca pe cadavre pentru atingerea scopului propus, in special in situatii critice, si imbinarea destinelor personajelor (cand prieteni, cand dusmani, dupa circumstante), toti in asteptarea iluzorie a sfarsitului razboiului troian, transpus in zilele noastre, fac din “Sandros” o drama care aproape ca iti ia rasuflarea prin intensitatea dialogurilor si prin momentele dramatice reliefate prin sound-ul explozibilelor din infernul campului de lupta.
Maiestuozitatea actoriceasca a Lilianei Ghita care, prinsa in ghearele personajului sau, se lupta pana la ultima rasuflare pentru existenta, lupta pentru superioritate in adancurile unei catacombe, intre Andromaca si Helena, aceste femme-fatale ale intunecimilor groazei razboiului, jocul absolut impecabil al unei bolnave mental, ce putea prezice moartea, si Sandros, omul bun la toate, personajul in jurul caruia se invart intr-un mod mai mult sau mai putin absolut destinele tuturor personajelor; insa, mai presus de toate, apropierea actorilor de spectatori pe tot parcursul jocului actoricesc, fac din distributia acestei piese una unica, care isi pune in mod apoteotic amprenta asupra scripturii textului initial.
Aplauzele de final ale spectatorilor ce au facut sala studio aproape neincapatoare, au intregit tabloul perfect al piesei de debut a noii editii a festivalului “Zile si Nopti de Teatru”.
Si pentru ca teatrul este forma absoluta de arta care poate reda cel mai fidel dramatismul, dar si umorul unor vremuri, va invitam la piesele ce vor urma incepand de maine, pana pe data de 13 octombrie, la teatrul Maria Filotti Braila, ( programul complet il puteti citi pe site-ul teatrului dar si dupa acest festival.

Material realizat impreuna cu Bucur Catalin Stefan