timg_6167_fin

Despre Ruslana probabil ca nu ati mai auzit nimic din anul 2008, atunci cand a lansat albumul “Wild Energy” si a facut parte din jocul american “Grand Theft Auto IV” in calitate de radio DJ pentru postul “Vladivovstok FM”. De atunci si pana acum artista s-a dedicat unor cauze umanitare, a facut parte din juriul emisiunii “Vocea Ucrainei” si a lucrat la cel de-al treilea material discografic in limba engleza intitulat “My Boo! (Together!)”. Albumul a fost inregistrat in Statele Unite si Suedia impreuna cu muzicieni de top precum Rusty Allen, Victor Little, George Benson sau Brian Coller.

In ciuda naturii intercontinentale, albumul este bazat pe ritmuri slave, Ruslana descoperind elemente noi pentru muzica pop in dansuri antice slavone, plyaska, hlopushka si chiar in liturghii. Au fost combinate celebrele “Tsyganochka”, “Yablochko” si “Sirtaki” cu fragmente din Ceaikovski, Mussorgsky si Rahmaninov, dar este de retinut faptul ca artista a preluat de la acestia doar ceea ce si ei au preluat la randul lor din cultura folk ucraineana.

Toate piesele de pe album au fost compuse de Ruslana. Poate ca multi nu stiau asta, dar aceasta a absolvit Conservatorul din Liov si detine doua diplome, una de dirijor de orchestra simfonica si alta de pianist, fiind si o compozitoare recunoscuta in Europa de Est. La procesul de creatie au contribuit si Vlad DeBriansky, un cunoscut chitarist de originine ucraineana stabilit in SUA, si Stefan Orn, cunoscut muzician si producator suedez, castigator al concursului muzical Eurovision 2011 in calitate de compozitor.

Piesa “My Boo” deschide atat albumul cat si directia muzicala pe care se situeaza noul material discografic al Ruslanei. Inca de la primele acorduri ale piesei devine evident faptul ca a fost scrisa in Statele Unite. Sincer, eu prefer versiunea in limba ucraineana (“Miy brat”) pentru ca suna mult mai natural. Constructia melodica este interesanta, usor atipica pentru o piesa pop, are exact vibe-ul muzicii pop contemporane din America. Versurile vorbesc despre fraternitate si unitate intre oameni si isi propune dizolvarea granitelor culturale si politice dintre natiuni.

ShaLaLa” este cu siguranta una dintre cele mai reusite piese de pe album, atat versiunea engleza cat si cea ucraineana. Te face sa simti caldura orasului San Francisco intr-o zi de vara, chiar daca ai ascultat-o inainte sa afli ca a fost conceputa, compusa, produsa si inregistrata acolo.

Sper ca nu exista cineva in Romania care sa nu fi auzit pana acum de Sergey Rahmaninov. Piesa care ii poarta numele cunoscutului compozitor rus, reprezinta o transpunere in stilul disco-pop a celebrei opere “Italian Polka”. Asa cum o recomanda si titlul alternativ, “Rahmaninov” este o adevarata pilula disco.

Urmatoarea piesa poarta numele “Wow” si a cunoscut foarte multe schimbari de la lansarea sa ca single in anul 2011 si pana in prezent, trecand de la stilul pop-rap la o adevarata fuziune balcanica sub bagheta lui Goran Bregovich. Versurile prezinta povestea unei printese pop urbane care nu este interesata de bijuterii, masini sau bani ci de frumusetea din interior. Acordurile celebrei opere “Ruslan si Ludmila” deschid si inchid piesa.

“Pop Up” este una dintre cele doua piese de pe album la care a contribuit si compozitorul suedez Stefan Orn. Desi suna ca o productie tipica americana cu mici influente a la Prince, imbinarea cu opera lui Ceaikovski o face cu adevarat speciala.

Piesa “Yablo4ko” are cel mai pronuntat sound slavon de pe album fiind o fuziune a stilului folk cu cel pop-rock. Refrenul are o constructie interesanta, usor repetitiva, dar totusi autentica. Spre final este transpusa in piesa o liturghie antica slabova si ritmurile dansului “Yablochko”.

Ogo ogo” suna mult mai bine in versiunea ucraineana care a fost si imnul campionatului european de fotbal Euro 2012 in Ucraina. Varianta in limba engleza nu e rea deloc, dar este mult prea repetitiva. Dar ce zic eu? Cam asa ar trebui sa sune un imn de fotbal, nu-i asa?

Piesa care inchide albumul este si cea mai reusita dintre toate. “This is Euphoria” este primul single extras de pe album si a fost deja prezentata in Belgia si preluata de posturile de radio de acolo. Muzica este semnata de Stefan Orn si Ruslana, ambii castigatori ai concursului Eurovision in calitate de compozitori. Nu multi stiu asta, dar piesa Ruslanei era deja gata in momentul in care Loreen a castigat selectia nationala din Suedia cu piesa “Euphoria”, iar versiunea in limba ucraineana a fost lansata impreuna cu varianta ucraineana a albumului in aprilie 2012, deci cu o luna inainte ca Loreen sa castige concursul Eurovision. Astfel, nimeni nu poate sustine ca Ruslana s-a inspirat in vreun fel de la Loreen si piesa ei. “This is Euphoria” este o balada rock cu versuri si mesaj dramatic.

Piesa bonus de pe album se numeste “Kray” si ar trebui sa insemne foarte mult pentru romani avand in vedere ca versurile vorbesc despre Bucovina de Nord, mai exact despre regiunea cuprinsa intre raurile Ceremus si Prut, regiune ce a apartinut Romaniei pana in anul 1940. Aranjamentul este semnat de legendarul maestru din Balcani, nimeni altul decat Goran Bregovich.

In concluzie, acest album contine atat piese pop cat si pop-rock sau folk fiind imbogatit cu sample-uri din opere celebre ale muzicii slave, precum “Ruslan si Ludmila”, “Yablochko”, “Tsyganochka” sau “Sirtaki” si “Italian Polka”. Este un album experiment si cred ca merita sa-l ascultati si sa simtiti cu adevarat influenta culturii slavone asupra muzicii pop.