Teatrul independent a inceput sa capete o amploare si o importanta din ce ce in ce mai mare in randul spectacolelor unde nu doar arta primeaza, ci mesajul social transmis despre problemele care ne preocupa pe toti, dar despre care nu multi au curajul sa vorbeasca.
Trupa Social Act Theatre este o echipa de oameni nebuni, oameni frumosi, care iubesc teatrul, dar mai presus de toate iubesc viata si doresc sa educe, sa provoace si sa arate ca si in provincie teatrul independent poate fi o forta.
Fondata in anul 2013 de Radu-Andrei Horghidan, Florin Toma, Elena Anghel si Rodica Miscalencu, SOCIAL ACT THEATRE este prima trupa de teatru independent din Galati si una dintre putinele initiative de teatru social din Romania.
Star Gossip Magazine a avut ocazia si bucuria de a sta de vorba cu trupa Social Act Theatre…iar ce a iesit, va lasam sa descoperiti singuri in cele ce urmeaza:

Salutare! Povestiti-ne, mai intai,cum a luat nastere “ideea” Social Act?

Totul a pornit dintr-o “joaca” care a devenit, mai apoi, una foarte serioasa. Povestea este destul de simpla! 4 oameni: Toma Florin, Radu Horghidan, Elena Anghel si, ulterior, Rodica Miscalencu, au simtit ca teatrul poate fi si altceva decat un simplu act artistic si ca poate avea mai multe utilizari. Si-au dorit sa faca un teatru mult mai implicat, mult mai aproape de comunitatea din care fac parte si de aici a luat fiinta un proiect foarte drag: SOCIAL ACT THEATRE.
Ideea a prins, iar „virusul” teatrului independent s-a raspandit si printre alti prieteni/actori ca Petronela Buda, Vlad Ajder, Oana Mogos, Razvan Clopotel, Stefan Aleksandru Forir etc. Speram ca lista sa se mareasca cat mai mult.

Ce inseamna Social Act Theatre pentru fiecare dintre voi?

Pentru toti, Social Act Theatre inseamna un act de curaj si, totodata, de normalitate. O provocare pe care speram sa avem puterea de a o duce pana la capat, oricare ar fi acel capat. Inseamna munca, energie, profesionalim, cautari neincetate si descoperiri interesante la tot pasul despre oameni, despre oportunitati, despre teatru, despre prietenie si, nu in ultimul rand, despre noi, cei care iubim actoria extraordinar de mult.

La ce nivel considerati ca se afla teatrul independent in Galati in prezent?

In Galati, teatrul independent incepe sa se contureze prin eforturile noastre si a celor care ne sustin. Devine din ce in ce mai puternic, iar datorita sprijinul autoritatilor, al comunitatii si al publicului, teatrul independent va fi din ce in ce mai prezent in orasul nostru. Fara sprijin, suntem constienti ca nu vom putea merge prea departe, dar suntem optimisti ca il vom primi de fiecare data cand va fi nevoie.

Este teatrul independent, in general, o modalitate de “refulare” artistica fata de tot ceea ce inseamna societatea contemporana?

Teatrul, in general, poate fi o refulare, in functie de utilitatea pe care vrei sa i-o imprimi. Noi, insa, ne propunem sa ramanem foarte conectati la tot ceea ce se intampla in jurul nostru pentru a identifica mult mai clar specificul vremurilor noastre, urmand apoi sa il punem in dezbatere “publica” prin intermediul mijloacelor teatrale.

Cat de pregatit considerati ca se afla publicul galatean pentru noua voastra abordare artistica?

In general, publicul parcurge acelasi proces de initiere pe care il traverseaza si artistii atunci cand se hotarasc sa propuna o noua abordare. Relatia dintre teatrul independent si publicul galatean este in constructie momentan, dar din semnalele pozitive primite pana acum suntem convinsi ca activitatea noastra nu este numai necesara, ci si apreciata si incurajata. Asta ne da putere sa mergem mai departe.

Pentru un actor este o provocare mai mare sa joace o partitura moderna, “independenta” sau una clasica, preferata indeosebi de teatrele de stat?

Pentru un actor indragostit de meseria sa, orice rol bun i se va parea o provocare, indiferent unde se intalneste cu acesta. Teatrul independent iti ofera sansa sa iti alegi echipa, sa lucrezi cu oameni cu care ai acelasi tip de limbaj teatral si asta este foarte important pentru succesul unei piese. In acelasi timp, sa iti alegi felul in care vrei ca produsul artistic sa fie prezentat publicului este, fara dar si poate, un avantaj.

Care a fost feedback-ul general in urma primei editii a festivalului de teatru independent de la Galati?

Cat de receptiv a fost atat publicul, cat si regizorii si teatrele din tara la un asemenea eveniment? Ce se putea face mai bine si se va lasa pentru cea de-a doua editie?
Daca mai aveam nevoie de inca o confirmare a faptului ca publicul galatean este deschis si pentru manifestari teatrale independente, festivalul nostru a intarit din plin acest lucru. Ne-am bucurat foarte mult cand am vazut ca la fiecare spectacol se regaseau in public oameni de toate varstele, anuland, astfel, cel putin la Galati, preconceptia faptului ca productiile independente sunt preferate exclusiv de publicul tanar. O unitate de masura buna pentru masurarea “succesului” acestui festival, a venit din partea membrilor juriului (Miruna Runcan, Iulia Popovici si Ionut Sociu) care ne-au felicitat pentru unul, daca nu singurul festival de teatru independent din tara care a avut un concept clar si criterii de selectie bine definite si transparente. Ce alta multumire iti mai trebuie atunci cand auzi o astfel de afirmatie:”Demult nu am mai fost la un asa festival!” Pentru o prima editie a fost mai mult decat ne-am asteptat, trecand, astfel, repede peste toate sincopele organizatorice inerente cand vine vorba de un asemenea eveniment,. Prin urmare, ne dorim sa ne reintalnim cat mai repede cu publicul galatean in cadrul celei de-a doua editii a Festivalului Butterfly Effect.

Cu ce sentimente/ganduri v-ati intors de la participarea la “Campionatul national de teatru sport”? Cu ce considerati ca v-ati imbogatit , artistic, vorbind, in urma acestei experiente?

Nu ne simteam suta la suta pregatiti sa intram intr-o astfel de competitie, dar am realizat foarte repede ca atunci cand miza este mare, echipa Social Act Theatre poate face lucruri extraordinare, cum ar fi sa se claseze pe locul 3 in clasamentul trupelor de improvizatie din tara. Nu e deloc putin lucru, avand in vedere ca ne-am “duelat” cu trupe cu ani de experienta in improvizatie, noi fiind inca “copii” la acest capitol.

Cum si-ar descrie fiecare dintre voi colegul de “trupa”?

Prieten.

Ce problematici “incomode” din Romania de azi v-ati dori/v-ati gandit sa abordati o data cu noile spectacole?
Sunt foarte multe subiecte pe care am vrea sa le “disecam” artistic in productiile noaste viitoare, insa, ceea ce ne dorim cu adevarat, in acest moment, este sa avem timp sa le facem 🙂

Cum vedeti relatiile artistice din prezent cu Braila?

Dl. Lucian Sabados, directorul teatrului brailean, este un mare sustinator al trupei Social Act Theatre si al proiectelor noastre si tin sa ii multumesc pentru tot ajutorul oferit pana acum. Consideram ca proximitatea geografica ale celor doua orase reprezinta un avantaj care merita speculat si de teatrul de stat, dar si de artistii din mediul independent. Actorii de la Braila ne sunt prieteni si ne dorim ca pe viitor sa realizam un proiect impreuna. Ne bucuram ca au inceput sa existe initiative artistice independente si in Braila (productia lui Radu Nichifor pe textul lui Mimi Branescu) si speram ca in viitorul apropiat sa organizam o microstagiune teatrala independente in ambele orase de la Dunare.

Ce ati dori sa transmiteti, pe final, publicului vostru?

VA MULTUMIM SI VA ASTEPTAM LA TEATRU! Nu uitati sa urmariti site-ul socialact.ro si pagina de Facebook Social Act Theatre pentru detalii legate de noile proiecte. Vor fi multe.:)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.